paulentooske.reismee.nl

Van ruzie, worstelingen, dubbelzinnigheden, martelingen, kousjes, Rome en dromen

Vrijdag zijn we begonnen met heerlijk lui aan het zwembad liggen (het is af en toe net vakantie hier!) en we waren nog niet op de kamer of onze telefoon ging: iemand van het restaurant waar we gereserveerd hebben voor kerstavond om deze reservering te bevestigen en, om tussen neus en lippen door, even te melden dat we niet gratis afgehaald konden worden, zoals afgesproken was, maar dat ze een taxi regelden die 400 baht zou gaan kosten. Nou is dat op zich geen reuze bedrag (ongeveer 10 euro), maar als je bedenkt dat als ik hier een tuinman of bouwvakker in zou huren me dat 200 baht per dag zou kosten....dan is het ineens weer een aardige som geld.
Daarbij kwam dan natuurlijk nog dat ze zelf op hun website gratis vervoer aanbieden en dat, toen we 14 dagen geleden gereserveerd hadden, het gratis vervoer ook geen probleem was. Toen we de opbeller daar op wezen zei hij 'ja, maar morgen is een speciale dag'. Daar had hij op zich wel gelijk in, maar aangezien we vaker in dat restaurant geweest zijn en altijd met speciale dagen (kerst, valentijn, Loy Krathong...een feest dat hier heel wat groter en belangrijker is dan kerst) en het vervoer toen geen probleem was hebben we hier nog even op gewezen en hem toen gevraagd de reservering te annuleren. Dwars door de telefoon heen zag je de man bleek worden (waarmee hij dus wel ineens aan het thaise schoonheids-ideaal van een zo bleek mogelijke huid voldeed!). 'Is het goed als ik overleg met mijn baas en u straks terug bel?' En natuurlijk was dat goed.... zolang ze ons maar niet op een stiekeme manier van 400 baht af willen helpen vinden wij het al gauw goed.

Een paar uur later, natuurlijk net toen we zaten te lunchen naast een uiterst druk kruispunt, ging de telefoon weer: 'goedemiddag meneer, met Le Crystal restaurant, ik bel even om uw reservering voor morgen te bevestigen. We halen u om half 7 op in uw hotel'
Wat een fraaie manier om gezichtsverlies te voorkomen.... gewoon doen alsof het het eerste gesprek is :-)

's Avonds zijn we gaan eten met Noriko, die wist waar we zeer gezond macro-biotisch konden eten in een mooi chinees restaurant. Jammer alleen dat ze vergeten was te melden dat ze geen stoelen hadden en dat je geacht werd aan te liggen aan een lage tafel, zodat ik, met mijn bijna 2 meter, de hele avond met mijn benen heb liggen worstelen, terwijl we wegdreunden van de valse karaoke van de zaak naast dat mooie chinese restaurantje. Het was vast gezond eten, maar erg ontspannend was het niet.

De volgende dag lukte het uitslapen zo goed dat we te laat waren om nog in het hotel te ontbijten, dus dat hebben we toen maar bij een zaakje in de buurt gedaan.

*tussenspel*

Leeelax, zegt met zachte stem de jonge thaise vrouw, die tussen mijn benen zit. Leeeeelax...... en even later vloeien haar en mijn lichaamsenergie samen......doordat ze haar ene voet in mijn kruis ramt en met haar volle gewicht aan mijn been gaat hangen in een poging dit uit mijn romp te scheuren.
Jawel! Het is tijd voor een Thaise massage!!!
Alleen was er weinig sprake van relaxen, ondanks al dat geroep dat ik Leeeelax moest zijn. Terwijl mijn betere helft naast mij lag een een redelijk zachte thaise massage kreeg trof ik natuurlijk weer iemand die net in een nare scheiding met haar man verwikkeld was of zo. Zette de masseuse naast mij druk door haar handen te gebruiken...die van mij ramde haar ellebogen in me en ging er vol op hangen. Ik begon steeds meer naar een wortelkanaalbehandeling te verlangen of een snelle dood!
Niks leeeeelax dus...leelaxmehoela....puur afzien was het :-(

* * * *
Toen we 's middags even in de hotelkamer waren werd er op de deur geklopt...hoor wie klopt daar, kinderen, dacht ik nog....en het bleek een hotelmedewerker te zijn die een lief rood kerstkousje met een belletje af kwam geven, gevuld met snoepjes.

Die avond tegen half zeven werd het toch wat spannend....zou het beloofde gratis vervoer inderdaad komen of hadden ze gedacht 'laat ze maar mooi stikken'.
Gelukkig kwam keurig op tijd een livreier van het restaurant de lobby binnen om ons op te halen en zo konden we een half uurtje later het restaurant betreden. Een prachtig modern gebouw met veel glas en hout, gelegen aan de rivier een eind buiten de stad. Gelukkig bleken we een tafel op het terras te hebben, want als we dan al geen witte kerst kunnen hebben willen we er in ieder geval van genieten dat het een warme kerst is. Op het terras klonken gregoriaanse kerstliederen...het was alsof we de Sint Pieter in Rome binnenwandelden....maar dan nog beter, want hier was eten....heerlijk eten.....dit was niet Rome....dit moest de hemel zijn!!!

Een tijdje geleden kreeg ik een mail van sympathisanten in mijn eenzame strijd tegen de schrijven-over-eten-censuur, die zeiden dat in Azie eten een deel van de cultuur is. Een geheel terechte opmerking die een fikse breuk in de censuur heeft weten te slaan en dus mag ik op zich nu typen over eten, maar helaas voor de liefhebbers van het aziatische.... het enig echt aziatische die avond (qua eten dan) was een salade gemaakt van pomelo, een echt thais gerecht (stomtoevallig had ik de dag daarvoor in de kroeg het thaise woord voor pomelo geleerd en kon dus grote indruk maken).

Omdat ik toch gebruik wil maken van mijn herwonnen vrijheid zal ik toch proberen een deel van het buffet hier te vermelden:
franse oesters, carpaccio van wagyu rundvlees (deze japanse runderen leveren heel mooi en ook nog eens erg gezond vlees na een leven waarin ze massages krijgen en bier en sake te drinken krijgen...geen hondenleven dus), er waren blini's met kaviaar, allerlei soorten salade, grote garnalen, kwarteleitjes, sushi.... en dat waren dan de voorgerechten nog maar. Op het grasveld was een counter opgesteld waar je je pasta precies zo kon laten maken als je lekker leek (niet al te pittig leek ons lekker..... we hebben een half uur in brand gestaan!). Ook stond er een grill waar precies naar wens allerlei vis en vlees voor je werd bereid. Bij een andere counter kon je kiezen voor kalkoen of fantastisch klaargemaakte prime rib en ook was daar een van de signature dishes van dit restaurant te krijgen: gesauteerde ganzenlever in een rode wijnsaus (ja ja, zielig die ganzen, maar niet half zo zielig als de meeste andere vleesleveranciers, dus laat de dierenbescherming zich eerst maar eens druk maken over de rest!). Bij het geheel werd dan ook nog champagne geschonken en heerlijke wijnen, onze avond kon dus niet meer stuk. Al helemaal niet doordat aan het tafeltje achter ons de engelse versie van Bassie en zijn vrouw Adriaan zaten. De wijn kostte namelijk extra, dus eerst werd er achter ons driftig gerekend hoeveel ze moesten drinken om dat rendabel te maken en toen ze uitgerekend hadden dat ze dan toch ieder wel meer dan 2 glazen wijn moesten drinken werd besloten de wijn achterwege te laten. De champagne die standaard bij het buffet zat ging er trouwens wel knap snel in. Toen werd de ober geroepen: 'water is toch bij de prijs van het buffet inbegrepen he?' en toen dat inderdaad zo bleek te zijn:'dan is thee vast ook wel gratis he, doe maar twee thee'

Toetjestijd: creme brulee, profiterolles, een chocoladefontein, tiramisu, appeltaartjes, notentaartjes, brownies...en ga zo maar door..... (hier moet ik dan ineens van de censuurbaas vermelden dat er ook heerlijke kaas was.... vrouwen....)

En daarna, helemaal bol weer gratis vervoerd naar het hotel!

Op eerste kerstdag konden we eerst genieten van een zeer chaotisch ontbijt: wie haalt het in zijn hoofd om, uitgerekend in wat een van de drukste weekenden van het jaar moet zijn in dit hotel, het hele ontbijtbuffet van indeling te laten veranderen....overal waar je keek liepen dolende hongerige zielen en probeerden zich een weg te banen naar het door hun gezochte eten.

*tussenspel*

Kiss me, zegt met zachte stem de jonge thaise vrouw, die geknield voor mijn geliefde betere helft zit.
'Huh', denk ik....ik wist wel dat in de Spa van het hotel een heel wat betere massage te verwachten zou zijn dan die van gisteren..... maar dit neemt nu toch wel al meteen een heel onverwachte wending!
Kiss me, zegt even later met zachte stem de jonge thaise vrouw, die voor mij geknield zit en mijn voeten wast....pas dan kom ik er achter dat ze eigenlijk 'excuse me' bedoelt, omdat ze mijn voeten uit het bassin met water, waar bloemen en limoentjes in ronddobberen, wil tillen om ze te kunnen drogen....het was ook te mooi om waar te zijn!

Daarna wordt vakkundig al mijn moeizaam vergaarde bruin van mijn goddelijke lijf gescrubd met een creme van citroengras, zodat ik ruik naar iets wat in de thee van de engelse Bassie en Adriaan niet had misstaan. Daarna wordt ik in een lap plastic gerold die me doet vrezen dat ik zo de magnetron ingeschoven ga worden om daar te garen, maar gelukkig blijk ik gewoon halfgaar te mogen blijven! En daarna volgt een heerlijke ontspannende massage. We hadden ook kunnen kiezen voor een detox Massage, bedoeld om alle gifstoffen af te voeren, maar dat zou zo kort na die heerlijke wijnen van gisteren toch wel zonde zijn.

Na deze massage waren we echt helemaal leeeeelaxed en zijn we, om in evenwicht te blijven de spanning op gaan zoeken van de nieuwste Sherlock Holmes film, zodat we wakker zouden blijven. Daarna zijn we de zondagsmarkt op gegaan en hebben seafood gegeten en uiteindelijk zijn we geindigd in de Chiang Mai Saloon, waar een reusachtige Noorse viking me gedwongen heeft veel bier te drinken :-(

En ondanks dat heb ik vanmorgen mijn 60 baantjes gezwommen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!