paulentooske.reismee.nl

van bulten en gevallen vrouwen

De dag na vertrek van J en J leden we aan een post partem treurnis, die ervoor gezorgd heeft dat de enige activiteiten die we ontplooid hebben bestonden uit eten, drinken en wat kletsen met de kok van de Saloon; een Birmees die helemaal verslaafd is aan voetbal kijken op tv en die ons dus ook feilloos kon melden wie op welke plaats stond in het nederlandse voetbal (weer wat geleerd dus) al was het soms wel wat lastig te ontraadselen over welk elftal hij het had, gezien zijn Birmees, Thaise uitspraak van een en ander.

Een dag later waren we weer over de ergste dip heen, maar hebben besloten voor alle zekerheid rustig te starten met een kopje thee in het Siam Celadon Teahouse, een mooi oud gebouw hier ter plaatse (de meeste zijn vooral lelijk oud of lelijk nieuw), waar men, zoals de naam doet vermoeden niet alleen handelt in thee, maar ook in celadon, het lokale aardewerk hier (vreest niet... we hebben niets gekocht!). Normaal zitten we bij dat theehuis vaak in de tuin, maar worden dan steevast verrot gestoken door de muggen, iets wat we dit keer wilden voorkomen door op het terras te gaan zitten... het is me dan ook een raadsel hoe het Tooske is gelukt toch nog 6 muggenbulten op te lopen!

Daarna zijn we op pad gegaan naar wat volgens veel artikelen op internet de nieuwste attractie van Chiang Mai moet zijn.... JJ market. Een soort namaak-bankokse-weekendmarkt, althans wat naam betreft. Wat de openingstijden aangaat werden we op internet geen steek wijzer, vandaar dat we het bezoek uitgesteld hadden tot een zondag...zekerheid voor alles immer!

JJ market bleek nogal buitenaf te liggen (voor mijn gevoel waren we de grens met Birma aardig genaderd) en bestaat uit JJ market Design en JJ market Hobby.... Hobby bleek voornamelijk te bestaan uit leegstaande winkeltjes, terwijl die paar die wel open waren vooral gekenmerkt werden door een enrom gebrek aan klanten (raar met die centrale ligging zeg!) en dat had er niets mee te maken dat we misschien buiten de openingstijden daar waren...alle borden gaven trots aan dat het wel degelijk open was, maar ja, als er bijna geen winkeltjes zijn is het niet bepaald een toeristische trekpleister natuurlijk! Bij JJ design was er wel meer open...... een tiental zaakjes met oude rommel die door moest gaan voor antiek (al zijn, moet ik eerlijkheidshalve toegeven, gietijzeren onderstellen van oude trapnaaimachines vast wel echt antiek.... Alleen wat moet je er mee?). al met al was JJ dus niet echt een succes. We hebben er wel nog even bij een koffiezaakje gezeten....2 klanten (wij dus) 4 man personeel en er dan toch 10 minuten over doen om de koffie van Tooske klaar te krijgen en op mijn bestelling zit ik nu, 3 dagen later, nog te wachten. Maar het was wel voor een goed doel, want de koffie werd geteeld door boeren die anders onherroepelijk aan de opiumteelt waren begonnen, zo stond er op veel affiches daar te lezen (ik bedenk nu dat de snelheid van het personeel wellicht wat te maken heeft met het opruimen van de opium bestanden van voordat de koffieteelt zijn intrede deed).

Ons favoriete restaurant annex weblog internetcafe van afgelopen jaren heeft trouwens een ingrijpende verandering ondergaan...alles is nu veel meer trendy dan voorheen (behalve het eten, dat is gelukkig nog ouderwets goed!). Bij een trendy restaurant past natuurlijk trendy bestek en dus heeft een of andere thai in zijn voor ons ondoorgrondelijke oosterse wijsheid beslist dat vismessen er veel beter uitzien dan gewone messen. Heeft iemand van onze lezers al eens geprobeerd boter en jam op een croissant te krijgen met een vismes? Het levert behoorlijk spastische taferelen op.

Kennelijk hebben ze na aankoop van dit zo modieuze bestek geconstateerd dat vismessen slecht snijden en hebben ze dat vervolgens gecorrigeerd door ze naar een japanner te brengen die normaal zijn inkomen genereert door het slijpen van samoerai zwaarden...l de messen zijn namelijk wel zo ontzettend scherp, dat als je probeert die jam uit het kuipje op je croissantje te krijgen, je je uiterste best moet doen niet dat hele kuipje aan flarden te snijden.

Gisteren zijn we vertrokken uit ons hotel in Chiang Mai en verhuisd naar.... Een guesthouse in Chiang Mai. Het hotel verdrievoudigt namelijk de prijzen rond oud&nieuw en ik vind het niet erg om gen... te worden (censuur vanwege de jeugdige lezertjes), maar niet zo. Al moet wel gezegd worden dat de service in het hotel wel goed was... bij het ontbijt was namelijk de melk net op toen ik die wilde nemen en ik vroeg dus om nieuwe..... 2 minuten later komt er iemand met een 5 litersfles aan.... Nog 3 minuten later iemand met 2 van die flessen en uiteindelijk, toen ik mijn glas melk al lang en breed op had kwamen de laatste 5 liter J

En dus zitten we nu in een erg centraal gelegen en erg leuk guesthouse, met enorm ruime kamers, dito badkamers en super aardig personeel , al zitten we ons nu al een dag af te vragen of de receptionist(e) een man of een vrouw is (of allebei).

Na het inchecken in het guesthouse hebben we ons wasgoed weggebracht naar een wasvrouwtje die wel degelijk een man bleek te zijn en waarvan we hopen dat deze niet dement aan het worden is, zoals de vorige. Al was het natuurlijk wel een veeg teken dat de beste man ook een expres service aanbiedt, waarbij je was binnen 3 uur klaar is, om vervolgens, als je dat graag wilt hebben, met een haast verbijsterde blik op zijn gezicht, bij het aan horen van een dergelijk belachelijk verzoek, te zeggen dat dat natuurlijk geheel onmogelijk is.

Een dagje wachten op de was dus maar!

Verder was het gisteren de bel-eens-een-nederlander-dag, want we werden eerst gebeld door een thaise vriendin Thidarrat, daarna door een japanse vriendin die vroeg of we 3 dagen de rimboe mee in wilden (had dat gevraagd voordat we het laatste hotel hier geregeld hadden!) en door onze vriend Sombat, met wie we gisteravond zijn gaan eten in een restaurant dat volgens hem niet bekend was bij toeristen (nee, raar zeg, als het 10 km buiten de stad ligt op een verstopt hobbelpaadje, pal achter een enorme gevangenis!), maar het eten was wel erg lekker en we waren inderdaad de enige buitenlanders in het verder overvolle gebeuren.

Een ander avontuur geschiedde trouwens toen we gisteren op weg waren naar de kleermaker... we lopen rustig langs de nachtmarkt en ineens mist Tooske (nadat het bij de vorige 38 miljoen af- en opstapjes wel goed is gegaan) een afstap (thaise stoepen zijn complete hindernisbanen, 10 meter egale stoep aan 1 stuk zul je hier niet tegen komen en stoepen zijn vaak ook wel 30 cm hoog, dus als je een afstap mist mis je ook echt wat!) en daar lag ze, ik hoorde haar enkel kraken en vanuit de diepte sprak ze dan ook de historische woorden...'zo, die enkel is gebroken'....

Om vervolgens op te staan...een keer met haar beentjes te zwaaien en verder te wandelen.... Vrouwen.... (© K.D. te E.)