paulentooske.reismee.nl

van jonge goden

De dag na de amulettentocht hebben we 's ochtends om 7 uur een 5 uur durende fietstocht gemaakt door Bangkok. Wij hadden een zelfde (en toch geheel andere) tocht vorig jaar al gemaakt, maar J en J. sportief als ze immer zijn, wilden zich dit natuurlijk ook niet laten ontgaan!

Na een vroeg ontbijt vertrokken we dus met een groep van een man of 10 onder leiding van 2 thaise gidsen, van wie de een luisterde naar de naam Tomtom ( ze verdwaalde dus prompt een keer :-))

Maar ondanks dat was het een erg leuke tocht, gedeeltelijk door de soms wel zeer smalle en overvolle steegjes van Chinatown en gedeeltelijk door een erg landelijk gedeelte van Bangkok waar de akkers vol met voor nederlanders vaak onbekende gewassen stonden.

Na de fietstocht zijn J en J, sportief als ze immer zijn, een middagslaapje gaan doen en wij zijn, lief als wij dan wel weer zijn, naar het station gelopen om voor hen wat trein-info op te halen die ze nodig hadden voor een tripje naar Ayutthaya dat ze wilden maken.

's Avonds zijn we met zijn allen gaan eten bij een restaurant dat hoort bij een zeer populaire keten hier in Thailand waar je chinees kunt fonduen... je hebt een inductieplaat op tafel met een pan water, daar gooi je allerhande groente, vis, vlees en ander gerei in, en nadat je al dat spul er weer uit hebt gevist en opgegeten heb je als toetje soep over!

Totale schade voor 4 personen incl wat drinken was 16 euro, zodat de nachtrust van J en J in ieder geval niet geschaad werd door het prijspeil! Na terugkomst in het hotel konden we ons in ieder geval ook nog een cocktail veroorloven.

INTERMEZZO

--------------

Chinatown, Bangkok, 5 uur 's ochtends.

Het hele Grand China Princess Hotel is, op de lobby na in diepe duisternis gehuld.

Het hele hotel??? Nee, ergens op een kamer hoog in het gebouw tijgert een jonge god bij het schijnsel van zijn hotelzaklantaarnvoornoodgevallen naar zijn kleren, grijpt zijn camera en gaat, na

een hoogstnodige sanitaire pitsstop, naar beneden, waar de verbaasde portiers hem vriendelijk toelachen. Dan stapt onze jonge held de straat op en ziet, tot zijn stomme verbazing, dat de markt die dagelijks in Chinatown staat al volledig draait.... honderdduizenden kettinkjes, brilletjes, schriften, oorbellen en ander gerei hangen te glinsteren in het licht van de wankel aangebrachte spotjes en zelfs klanten zijn er al in grote hoeveelheden.

Maar dit is niet waar onze held voor op pad is gegaan op dit onchristelijk tijdstip. Vastberaden wandelt hij over de stille hoofdstraat van Chinatown, totdat hij bij de ingang van een Soi (een steegje) een groep tuktuks met chauffeur ziet staan. En hij weet.... waar tuktuks staan, daar is de actie!!!

Dapper stapt hij de Soi in en staat meteen in een andere wereld, de wereld van de 'old market' van Chinatown. Zoals de naam aangeeft de oudste markt, niet alleen van Chinatown, maar van heel Bangkok en de plaats waar iedereen die een eetstalletje hebben (zo ongeveer iedereen in Bangkok lijkt het vaak) zijn waren haalt.

Manden vol vis, garnalen, in stukken gehakte runderachtigen, prachtige groenten en stapels afgehakte varkenskoppen... het is als een tafereel uit een film over de middeleeuwen.

Het is een plaats waar je geen toerist zult vinden (op onze eenzame dwaas na dan), mede doordat geen toerist deze markt weet te vinden.

In eerste instantie is de reactie van veel mensen er dan ook een van verbazing en een zeker wantrouwen, maar als blijkt dat ik niet eens zo heel erg in de weg loop, niet bijt en zelfs in vloeiend thais hallo kan zeggen veranderen de wantrouwige blikken in een eerste aarzelende glimlach, een hoofdknik en zelfs een groet.

Enkele uren dwaal ik door deze wonderwereld, aleer terug te keren naar het hotel waar ik de bloed- en vissporen uit mijn broek spoel en nog even wat ga liggen...dromend van varkenskoppen en lief lachende marktdames.

____________

De rest van de dag hebben we grotendeels gescheiden van J en J door gebracht dus ik kan niet instaan voor wat zij precies uit hebben gespookt, al kwamen ze wel met tassen vol inkopen terug!

Zelf zijn we naar de dierentuin geweest, die helaas ook al niet over de zo beroemde Thaise witte muizen bleek te beschikken, maar die wel een nog steeds fraaie collectie slangen heeft (zou dat de afwezigheid van die muizen misschien verklaren?)

Na de beestenbende zijn we gaan lunchen bij Jim Thompson, een museum, zijde winkel en prima restaurant (later bleek dat J en J ons daar gezien hadden, zij waren in het museum, terwijl wij onze krab wegwerkten).

Daarna hebben wij het splinternieuwe museum voor moderne kunst bezocht hier in bangkok en warempel... ze hadden wel 1 ding wat je echt kunst kunt noemen! De rest was , zoals zoveel hier in Thailand ofwel handvaardigheid ofwel decoratie. Op zich niks mis mee, maar om daar nou een museum voor neer te zetten, terwijl iedere kraam langs de straat soortgelijk spul verkoopt is wel zonde.

's Avonds hebben we met zijn viertjes heerlijk Italiaans gegeten, voor hier extreem duur, maar wel heel erg lekker :)

Daarna zijn we (op verzoek van Janneke, ik ben geheel onschuldig) naar een van de beruchte rosse buurten van Bangkok gegaan. Haar smoes was dat er een nachtmarkt is (wat ook zo is, maar wie houdt ze nou voor de gek?)

Gelukkig hebben A en ik de wintersale weten te weerstaan, dus de huiselijke zegen is in geen van beide huizen in gevaar gebracht!